söndag 26 september 2010

Känslostorm!

Inte uppdaterat oss på ett tag så nu sitter mamma Linda här när prinsen sover..
ja det är lite känslostorm just nu.. Första känslan av att inte räcka till har infunnit sig och första påsen ersättning har inhandlats..:-(
Såhär är det.. i onsdags den 22a så var vi på BVC och dessvärre hade Simson gått ner i vikt!
Han har följt sin kurva jättebra sen födseln men på en vecka hade han gått ner från 3780 till 3660... Suck! Läkaren var där denna gång också och undrade hur långt det gick mellan amningarna... Ja, en gång har det gått fem sex timmar emellan säger jag då..
Men OJ du måste väcka honom säger hon då.. Varpå jag blir jätteledsen och känner mig som en helt värdelös mamma som inte tänker på att väcka mitt barn..
Tur är har vi ett jättegullig BVC sköterska som sa, gå ut och amma nu så kommer jag ut till er och det gjorde hon och jag grina och hon försökte pusha och trösta..

Så.. även fast detta är det jag fasade för och inte gillar så har en sånhär inhandlats..
det är konstigt hur man kan reagera som mamma, känns jobbigt att inte räcka till på något sätt.. Det vi gör är att jag ammar och sen när han ammat klart så ger vi flaskan för att se om han är nöjd och hur mycket han tar.. Så det jobbiga är att se honom ta flaskan efteråt och ta ALLT!
Konstigt.. jag borde ju känna, bra nu är han nöjd, jätte härligt men det är något konstigt med beroendet.. jag vill att han ska vara beroende av mig och att en flaska inte ska ersätta mig.. Har fått kanonbra hjälp av lillasyster Elin och pratade just med henne i telefon och jag sa att det har väl nåt att göra med att han ju legat i nio månder i mig, beroende av mig, att jag äter, sover och dricker som jag ska och jag vill att han ska fortsätta vara lika beroende.. Ja, jag hoppas jag inte är knäpp och att kanske andra mammor kan känna igen sig! Hursomhelst så försöker vi testa oss fram om viktnedgång beror på fel sugteknik, brist på mjölk eller avsaknad av utdrivningsreflex.. Nu är det en sånhär som styr här hemma.. Inte sovdelen då men
maten dock.. Han ska gå upp i vikt och vi ska se till att mjölkproduktionen ska öka!


Hej å hå nu ringer den! Känns jobbigt att väcka en sött sovande prins men men..

























3 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Linda känn inte så att du inte duger. Tänk jag som kunde ge mina ca ett mål om dagen genom bröstet resten var flaska. Det är en vanesak att barnet tar flaskan. Känns jobbigt men du klarar det. Ibland blir det så att bröstmjölken inte är tillräckligt näringsrik och då är det bättre med flaskan och grabben växer än att han absolut måste ta bröst.
Låt han ta bröstet någon gång eller alla måltider före flaska. Det kommer gå bra. Du ser ju hur mina grabbar har vuxit. Du klarar detta. Hör av dig om du vill snacka. Kram

Linda Bebislängtan sa...

Hej gumman. Jag förstår att du är ledsen och att det känns jobbigt. Jag gråter ibland när jag ammar Ronja för att hon krigar så mycket vid bröstet. Hon sliter och drar och slåss och puttar undan mig och till slut orkar jag inte se henne ledsen och förtvivlad. Känner att jag inte kan ge henne mat fast hon vill ha. Men det sitter inte hos oss. Det är inte dig det är fel på, det är nog en period de går igenom. Du ska inte känna dig misslyckad för att du ger ersättning..det kommer vända snart. Ronja äter bättre när hon är utvilad. Tycker det är konstigt att du ska väcka honom, men så fick vi oxå göra i ett dygn, var 3:e timme matade vi henne..hon gick upp 125g.
Kommer gärna ut nån dag och hälsar på..vi har så mycket att prata om, så kan vi amma våra bråkstakar tillsammans.
Stor Kram!!! <3